Warning: ksort() expects parameter 1 to be array, object given in /home/aleaar/public_html/wp-content/plugins/bbpress/includes/core/template-functions.php on line 316
24. lecke: Rajzoljunk valamit! 3. rész: pixelgrafikus kép átrajzolása - alea-area

24. lecke: Rajzoljunk valamit! 3. rész: pixelgrafikus kép átrajzolása

Ehhez a művelethez szükségünk van egy pixelgrafikus képre, amelyet vektoros formában (is) szeretnénk birtokolni, illetve a vektoros ábrázolással szeretnénk új életet adni a képnek.

Miért lehet erre szükség?

Egyrészt akik digitális képszerkesztéssel, könyv- újság- vagy hirdetéskészítéssel foglalkoznak, tudják (de logórajzolás témában és még a sorozat legelején, a pixel vagy vektor kérdéskörben is volt már szó róla), hogy például egy logó tökéletes formája a vektor. Egy rossz felbontású jpg-t, egy szkennelt képet, illetve egy vázlatot nyersen nem tudunk használni, ahhoz, hogy a munkánk jól mutasson, mindenképpen át kell rajzolnunk a képet egy vektorgrafikus programban.

Másrészt igen érdekes hatást lehet elérni vele, ha átrajzolunk egy fényképrészletet:

zsofivektor_nagy

Harmadrészt egy skiccünket nem(csak) festőprogramban, hanem vektorosan (is) elkészíthetjük.

Ez utóbbit mutatom most be.

Az ember elég sokat rajzolgat „csak úgy”, és talán némelyik firkát érdemesnek tartjuk rá, hogy továbbgondoljuk, digitalizáljuk. Ezt megtehetjük festőprogramban is, de jópofa rajzfilmes/képregényes hatást érhetünk el, ha vektoros programban rajzoljuk át. Nézzük hát: egy ilyen suta skiccel mit tudunk tenni!

figura

Ha nem digitális formátumban van a kiszemelt skiccünk, szkenneljük be, majd a képet importáljuk az Inkscape-be: Fájl > Importálás. Ahogy beírtuk ezt, megjelenik egy ablak:

ablak

Ahogy itt látható, az „embed”-et jelöljük be, majd, amikor bejön a kép, jelöljük ki, az egér jobb gombjával kattintsunk rá, és a legördülő menüből válasszuk az Objektumtulajdonságok (Ctrl Shift o) opciót. A felbukkanó ablakban pedig tegyünk pipát a zárolás szó mellé:

ablak 2

Így a kép rögzül a munkalapon, nem kell attól tartanunk, hogy véletlenül töröljük, elmozdítjuk vagy akár módosítjuk az arányait munka közben. (A zárolás természetesen feloldható bármikor a főmenüsor [a munkaterületen a legfölső parancssor: Fájl, Szerkesztés, Nézet, Réteg, Objektum, Útvonal, Szöveg, Szűrők, Kiterjesztések, Segítség] objektum menüpontjából elérhető minden zárolás feloldása paranccsal.)

Ha ezzel megvagyunk, elkezdhetjük körülrajzolni Bézier-szerkesztő eszközzel. Ha gyakorlottak vagyunk vektoros programokban, vagy kezünkre áll, egyből ráigazíthatjuk a vonalakra, ellenben ha még idegen ez a fajta rajzolás azt is megtehetjük, hogy az eszközzel szigorúan a körvonalra illesztünk pontokat, és nem törődünk az ívekkel, majd amikor bezárjuk az új objektumot, átváltunk csomópont-kijelölőre, és ahogy annak leírásában olvastuk, kijelöljük az összes csomópontot, és az ábrán a sárgával jelölt csoportból kiválasztjuk a kijelölt csomópontok szimmetrikussá tétele parancsikont (3. ábra a csatolt képen).

Ekkor már jól szerkeszthető, görbe vonalat kaptunk, amelyet immár teljesen az ábránkra igazíthatunk (illetve, amennyiben az ábra vonala nem tökéletes, az ahhoz viszonyított jó pozícióba állíthatjuk) a Bézier-vezérlők segítségével. A rajz minden egyes elemét érdemes külön objektumként átrajzolnunk, hogy ki tudjuk végül festeni egyszerűen.

pontok

Nézzünk egy köztes verziót az elemenként már félig átrajzolt ábrából (a vonalak azért vannak vörössel, hogy látsszanak az eredeti képhez viszonyítva. Érdemes az átrajzolandó skicc vonalaiétól eltérő színt választanunk, hogy jól láthassuk, hogy néz ki az ábránk (még kitöltés nélkül is) munka közben:

keszuloben

Ezután természetesen még megrajzoljuk a többi, kisebb részt is (nem árt arrébb húzni a már elkészülteket, hogy ne zavarjon a munkában, később úgyis mindent egymáshoz kell igazítani), és kiválasztjuk az alapszíneket a színválasztó csík segítségével (shiftet lenyomva tartva színezhetjük át a vonalat)

marmajdnemkesz

Ha itt tartunk, már nyugodtan feloldhatjuk az alapnak használt skicc zárolását (Objektum > minden zárolás feloldása [lásd föntebb]), és arrébb tehetjük (vagy akár törölhetjük is), hogy jobban lássuk, hogy néz ki a rajz így elsőre.

Mivel nekem nem tetszett rajta minden, változtattam néhány dolgot (dúsítottam a haját, orrot rajzoltam neki, kicsit kifejezőbbé tettem a szemét, árnyékoltam, kicsit lejjebb tettem a száját, mintegy „leesett az álla”, valamit néhány kiegészítőt is kapott. Ezek közül a „hajbeültetés”, valamint a szem érdemel további részletezést, a többi művelet elég könnyen kikövetkeztethető az eddig tanultak alapján.

Nézzük tehát először is a hajat:

Természetesen megrajzolhattam volna újra, úgy, ahogy tetszik, én azonban most másik utat választottam: duplikálással, tükrözésekkel és összeolvasztással oldottam meg a problémát.

Haj1

Haj2

Ha ezekkel megvagyunk, következik a szem. Készítésénél főként a spirálról és a színátmenetről tanultakat használtam.

Szem

Már majdnem elkészültünk, már csak apró igazítások, árnyékolások és színezések vannak hátra, és ha tetszik, tehetünk a figurára még néhány kiegészítőt. Az árnyékolást az ingen és a jobb kézen (a figurának jobb, nekünk bal oldal) egyszerűen egy árnyalattal sötétebb színt használva oldottam meg, az arcon pedig a már bemutatott színátmenetet, más színnel, és lineáris, nem pedig sugárirányú színátmenetet használva, ahogyan a szemnél tettem. A kiegészítőket (övcsat, cipőfűző, szeplők) egyszerű megrajzolni, lényeg, hogy ne vesszünk nagyon bele a részletekbe: ez nem az a fajta munka.

A száj viszont még mindig nem tökéletes: a belsejének ugyanis sötétebbnek kellene lennie, mint a külsejének, ráadásul talán nem ártana egy alsó fogsor sem. Nézzük, hogy javítjuk ki:

szaj

Hátra van még az orr, amely szintén egy kicsit sötétebbre színezett ellipszis, a fénye pedig szintén ellipszis, fehér sugárirányú színátmenettel (a szín teljes fedettségből átlátszóba tűnik át).

Nézzük hát az eredményt:

Az első képen nincs annyi részlet, míg a második már teljes (lehet játszani Mi a különbség?-et!):

kesz figura Inkscape-pel

 

 

 

Előző rész

Folytatás

(A cikkek tartalmát időről időre kiegészítem, frissítem, ameddig úgy nem érzem, hogy már rendben vannak. Ha hibát találsz bennük, kérlek, írd le nekem. Köszönöm.)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


Comment moderation is enabled. Your comment may take some time to appear.

Tovább az eszköztárra